Exit

Muziek van Renske Vrolijk

Muziek – Inspiratie voor het heden

In veel muziek van Renske Vrolijk verwijst zij naar het heden en de nabije toekomst. Ze doet dit door gebruik te maken van inspirerende voorbeelden uit het verleden. In haar compositie After Dinner Toast gebruikt ze originele fonograafopnamen uit de tijd dat Thomas Edison zijn uitvinding promootte. Hij meende met zijn fonograaf  brievenpost te kunnen vervangen. Edisons tijdgenoten waren verwonderd en gefascineerd door zijn uitvinding. Zij gebruikten zijn uitvinding echter vooral als entertainment. Daarmee lijken zij op ons met onze fascinatie voor technologische ontwikkelingen.

Ondanks dat techniek razendsnel verandert en dateert, blijft onze basale reactie gelijk. Ten eerste verwondering, ten tweede opwinding, ten derde acceptatie, ten vierde exploitatie en tenslotte verveling, om uit te kijken naar de volgende (nieuwe) gimmick. We mogen ons snel nieuwe technologische ontwikkelingen eigen maken, psychologisch gaat onze evolutie heel wat minder snel.

Muziek – Een buiging voor het verleden

Het verleden biedt een grote rijkdom aan voorbeelden ter inspiratie, zowel iconografisch als in letterlijke verwijzing. Dit biedt diepgang voor de goede verstaander. Symboliek hoeft er niet dik bovenop te liggen en per se hoorbaar (of zichtbaar) te zijn.

Er zijn meerdere muzikale voorbeelden uit de laatste 600 jaar die Renske Vrolijk in haar muziek heeft verwerkt. In haar pianowerk KOKON is L’homme armé het vertrekpunt, evenals in Squawk Box dat ze componeerde voor het Amstel Quartet. Mein junges Leben hat ein End van Sweelinck diende als inspiratiebron in Whirly Girls, dat ze voor ensemble Electra componeerde. In het al genoemde After Dinner Toast vormt Arthur Sullivans The Last Chord een verbindende schakel met het verleden. Tenslotte klinkt muziek van Adriaan Willaert door in Ghost Wall, dat ze componeerde voor blokfluitkwartet Brisk.

Composities

  • AMERICA voor carillon (2018)
  • SONG OF SORROW voor koor (2017)
  • TWO MINIMALS voor microtonaal ensemble (2015)
  • I SPEAK YOUR NAME voor mezzosopraan en harmonium (2014)
  • SHORT CIRCLES OF FIFTHS voor viool en piano (2014)
  • VIOLECTRA CONCERTO voor elektrische viool en blazers ensemble (2012)
  • POTEMKIN voor saxofoonkwartet (2012)
  • AFTER DINNER TOAST voor vocaal ensemble, fonograaf, harmonium en sampler (2011)
  • WHIRLY GIRLS voor blokfluit, slagwerk, sopraan, viool en sampler (2010)
  • LACHRYMAE voor saxofoonkwartet (2009)
  • LACHRYMAE voor orgel (2009)
  • SIDEWALK BEND voor saxofoonkwartet (2009)
  • GHOST WALL voor blokfluitkwartet met live elektronica (2009)
  • MUSIC BOX voor carillon en soundtrack (2008)
  • SOUND OF WAX voor blazers ensemble (2008)
  • CHARLIE CHARLIE voor ensemble, zangers, elektronica en video (2007)
  • SQUAWK BOX voor saxofoonkwartet, piano en soundtrack (2006/7)
  • SQUARE PRAYER voor carillon en soundtrack (2006)
  • HARD LOVE voor elektrische gitaar en soundtrack (2006)
  • VE-DANCES voor accordeon solo (2005)
  • FIDDLERS voor strijkkwartet (2004)
  • NEBEL voor orkest (2004)
  • BOILERPLATE voor basklarinet, piano en soundtrack (2004)
  • VOICE OVER voor orkest (2003)
  • HOTEL ROOM SUITE voor fagot solo (2003)
  • gROUND voor ensemble (2003)
  • BLINK BLINK voor ensemble (2002)
  • SPINNING WHEELS voor orkest (2002)
  • DE REIS voor ensemble, tape en soprano (1994)
  • KOKON voor piano solo (1993)
  • HAI KOE voor ensemble (1992)
  • STUMBLING CHRONOS voor ensemble (1991)
  • MISSA PRO PARENTIBUS MEIS voor koor a capella (1989)
Close
Go top